Världen av sökmotoroptimering (SEO) verkar bli allt mer komplex. Detta är utan tvekan ett direkt svar på den ökande sofistikeringen av sökmotoralgoritmer. En viktig del av din SEO-strategi för att få webbsidor att dyka upp som de bästa sökresultaten är att effektivt använda nyckelord i ditt innehåll.
Sökordsforskning är en av de viktigaste aspekterna av att skapa en solid SEO-strategi. Att hitta rätt sökord och placera dem på lämpligt sätt i hela ditt innehåll kan hjälpa dig att förbättra din SEO.
När människor söker efter något på internet skriver de in ord i webbläsarens sökfält och de bästa relaterade resultaten visas. Hur sökmotorn avgör vilka resultat som ska rangordnas beror på om sökorden i dessa artiklar är anpassade till vad användaren skrev och en mängd andra faktorer.
Sökmotorer söker på webbsidor efter vanliga ord och fraser relaterade till användarens sökning. Som en allmän regel, om du har relevanta sökord i ditt innehåll, desto mer sannolikt kommer det att visas bland de bästa sökmotorresultaten för någon som söker innehåll som ditt. Därför är det viktigt att använda rätt sökord för SEO.
Att välja de bästa sökorden kan också hjälpa dig att bättre inrikta dig på din målgrupp. Att se till att dina sökord stämmer överens med ditt innehåll och sökarens avsikt gör det mer sannolikt att användare som hittar din sida i en organisk sökning stannar på din sida. Detta ger en mer effektiv innehållsmarknadsföringsstrategi och tenderar att öka konverteringsfrekvensen och klickfrekvensen (CTR).
Först bör du se var du står genom att utföra en granskning av din nuvarande SEO-strategi på sidan. Följande är saker att titta efter under denna granskning:
Titeltaggar: Dessa talar om för Google vad dina sidor handlar om. Se till att de är unika och av lämplig längd (50 till 65 tecken).
Metabeskrivningar: Dessa är korta beskrivningar (100 till 155 tecken) som visas under din webbsida i sökresultat. Metabeskrivningen bör vara kortfattad och måla en tydlig bild av din sidas innehåll.
Rubriktaggar: Se till att din sida har rätt formaterade rubriker och underrubriker (H1, H2, etc.) i HTML istället för rubriker i fetstilad vanlig text. Sökmotorer ger särskild vikt åt ord som visas i rubriktaggar när de avgör vad din webbplats handlar om.
URL-struktur: Helst bör webbadressen för alla sidor på din webbplats vara kort och enkel och innehålla relevanta sökord (som de som visas i innehållets titel).
Bilder: Både bildfilsnamnen och alt-texten för bilden är faktorer som beaktas av sökalgoritmer när man avgör hur man rangordnar och klassificerar ditt innehåll. Inte bara det utan dessa ökar tillgängligheten för din webbplats. Se till att bildfilens namn och alt-text är relevanta och anpassade till innehållet.
Själva innehållet: Är det engagerande och relevant, eller kan det behöva piffas upp? Är den minst 300 ord lång? Kvalitetsinnehåll tenderar att rankas bättre än dåligt innehåll som inte kommer att hålla en användare på sidan särskilt länge.
Kontrollera länkar: Om du har länkar till annat innehåll, se till att dessa länkar fortfarande fungerar. Det är generellt sett bäst att undvika att länka till konkurrentinnehåll och ofta en bra idé att ha några interna länkar av hög kvalitet kopplade till relevant och beskrivande ankartext.
Sociala medier: Om marknadsföring är en viktig del av webbplatsen, se till att sociala mediers profiler och delningsknappar är länkade till dina sidor.
När du har granskat och gjort justeringar av dina nuvarande sidor och strategier kan du börja ta reda på sökord mer specifikt.
Antingen genom att prova olika söktermer i olika webbläsare eller med hjälp av ett SEO-verktyg vill du undersöka alla möjliga sökord du funderar på att använda för din webbplats.
Du kan börja med att brainstorma en lista med nyckelord och fraser som är kopplade till innehållet och sedan systematiskt skriva in varje nyckelord i en sökning eller ett verktyg.
Håll reda på analysen som är kopplad till varje ord på din lista. Vilka har flest sökningar? Vilka har de bästa konverteringsfrekvenserna? SEO-verktyg kan också hjälpa dig att hitta ytterligare relaterade sökord.
Sökordsmapping är en strategi som förekommer på en webbplats. När du har en lista med sökord som är relevanta för webbplatsens innehåll kan du sedan analysera varje sökordskarta ur vilken sida på webbplatsen varje sökord ska gå till.
Tanken bakom nyckelordsmappning är att det hindrar dig från att ladda alla sökord enbart på förstasidan eller använda identiska uppsättningar sökord för varje sida.
Du bör bestämma var du ska använda varje sökord beroende på innehållet på varje sida på webbplatsen. Bestäm vad som skiljer varje sida från alla andra sidor och ordna nyckelorden så att de överensstämmer med detta.
Det kan hjälpa att analysera relaterade termer för varje sökord eller ange var och en i en Google-sökning för att se vilka sidor som visas. För ett givet sökord vill du använda det på en sida med liknande innehåll som de bästa sökresultaten.
När du har valt dina sökord och bestämt vilka sidor de ska gå till, är det dags att lägga till dem i det befintliga innehållet eller ändra innehållet så att det inkluderar dem.
Keyword stuffing är praxis att ladda en artikel med nyckelord men på bekostnad av innehållet. Det är viktigt att undvika att göra detta. Även om det är sant att fler sökord ofta resulterar i högre sökrankning, om dessa sökord överanvänds och innehållet är dåligt, blir effekten den motsatta.
Google och andra sökmotorer har lärt sig att hålla utkik efter sökordsfyllning och rankar inte fyllda sidor högt eftersom deras innehåll tenderar att saknas. Sökalgoritmer utvecklas alltid för att returnera relevant och värdefullt innehåll till en sökare. Som sådan bör innehållskvalitet alltid överträffa sökord.
Din målgrupp är som sagt viktig i denna process. Föreställ dig att du gjorde allt i din makt för att optimera en sida så att den dyker upp som ett av de bästa sökresultaten, bara för att upptäcka att människor som söker efter termerna i ditt innehåll letar efter något annat.
Om du saknar din målgrupp kan två saker hända.
För det första kan många människor som inte är din målgrupp hitta vägen till din sida, se att det inte var vad de ville och snabbt lämna, och eventuellt undvika din webbplats som källa i framtiden.
För det andra kanske din målgrupp aldrig ser din webbplats visas i ett sökresultat.
Det är viktigt att eliminera sökord som leder fel målgrupp till din webbplats och införliva de söktermer som din målgrupp vill ha istället.