Synas på internet

Vem som helst kan idag skapa en hemsida, till och med skapa en egen webbutik. Sociala medier hjälper en att sprida budskapet om de produkter eller tjänster man vill sälja, men för att verkligen synas där man behöver synas krävs mer avancerade metoder. Man kan ha en jättefin hemsida och välfungerande webbshop - men vad har de för nytta om folk inte hittar dit? 

Idag handlar den största delen av marknadsföring på internet om saker som SEO och Adwords - förmodligen rena rama grekiskan för dig om du inte hört talas om, eller satt dig in i begreppen tidigare.

SEO 

SEO är en engelsk akronym som står för Search Engine Optimization - på svenska säger man ibland sökmotoroptimering, även om vi brukar gilla att använda engelska termer inom tech och data. I väldigt runda ordalag kan man säga att SEO är ett koncept som används för att få trafik till sin hemsida och metoderna för att se till detta är många och varierade. Det är ett komplext koncept som kräver studier och erfarenhet. Vissa klarar att lära sig grunderna själv, men det tar tid och engagemang.

Google Adwords

Du har med all säkerhet stött på Google Adwords när du surfat på nätet. När man söker på något på Google är Adwordsannonserna de sökresultat som är fetmarkerade och placerade antingen högst upp eller i högerspalten. Dessa annonser betalar man för, men de är också ofta väldigt effektiva i det att locka till sig trafik.

Anlita proffs

Det är tidsbesparande och effektivt att anlita ett SEO- och Adwordsproffs för att säkra ens trafik och min varma rekommendation är att anlita en SEO-firma som erbjuder sökmotoroptimering med garanti. I längden är det inte bara tidsbesparande utan även kostnadseffektivt.

23 jan 2017