Banderoller för ökad synlighet

Som företagare är synlighet a och o för att finnas kvar i kundernas medvetande eller för att locka nya kunder. På internet är det ganska så enkelt att synas, om man vet hur man ska göra. Men hur gör man när man har en fysisk butik? Många butiker tänker att det räcker med skylten över dörren och tänker att man har haft sin butik där så länge så kunderna vet var man finns om de efterfrågar de produkter eller tjänster som man erbjuder.

Men konkurrensen på marknaden är stor och som kund fastnar man ofta framför det som finns framför våra ögon. Det som vi ser dag ut och dag in riskerar att filtreras bort så att vi inte tänker på att det är där. Det behövs ofta någon förändring för att vi ska reagera. T.ex. att butiken har ett nytt erbjudande. Detta måste naturligtvis också märkas t.ex. genom att man sätter upp vepor utanför entrén så att de som går förbi ser att här är det något på gång.

Man kan också använda banderoller t.ex. att sätta upp på strategiska platser längre bort från butiken. Man får inte sätta upp banderoller utan lov i anslutning till vägarna, men om man har en stor banderoll kan man göra ett avtal med t.ex. någon som äger en lada en bit bort från en stor väg om att få sätta upp banderollen där.  Om det är många som passerar så blir det stor räckvidd och butiken har chans att komma tillbaka till kundernas "top-of-mind"-tänk när de nästa gång behöver en produkt som man levererar.  Man kan också sätta upp mindre stående reklampelare i tyg s.k. beachflaggor som leder fram till butiken, speciellt om man har en butik lite avsides utanför stadskärnan.

 

20 okt 2016